Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

Andere objecten van Bureau Noordeloos

De Confiance

Laan van de Vrijheid

De Groenling

Wielewaalplein

De Velden

Henk Corneliusstraat

afdrukken Station Europapark

Architectuur
toon vergroting Station Europapark
toon vergroting Station Europapark
toon vergroting Station Europapark

Station Groningen Europapark is een nieuwe halteplek voor de vervoersbedrijven Arriva en de NS. Opdrachtgever ProRail verwacht op deze locatie 6000 in- en uitstappers per dag.

Het ontwerp is in opdracht van ProRail uitgewerkt en tot stand gekomen in samenwerking met de dienst RO/EZ van de gemeente Groningen. Bureau Spoorbouwmeester vervulde een belangrijke rol als toetser van het ontwerp.

Als enige treinstation in Nederland heeft Groningen Europapark een titanium kap. Dit duurzame materiaal geeft het station een stoer en elegant uiterlijk.

Architecten Nienke van de Lune en Peter Heideman van StudioSK (onderdeel van het ingenieursbureau Movares Utrecht) ontwierpen het station. De bijna industrieel vormgegeven kap wordt ook wel ‘de nieuwe Ravensteyn’ genoemd, verwijzend naar de bekende spoorwegarchitect Sybold van Ravesteyn.

De twee titanium vleugels rusten uitsluitend op de lift en een portaal, waardoor ze een zeer grote vrije overspanning hebben van 36 meter, met aan weerzijden overkragingen van bijna 11 meter en een spanwijdte van 13 meter. In de kappen zijn onder meer camera’s, verlichting en leidingen geïntegreerd. Er hangt bijna niets op of aan het dak. In het middendeel laat ‘koudgebogen glas’ - een gepatenteerde uitvinding van Movares - daglicht toe.

De twee daken overkappen de volledige breedte van het midden- en zijperron, waardoor reizigers droog in- en uit kunnen stappen. Aan de voor- en achterzijde van het station is ruimte voor de stalling van fietsen.

logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer