Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

‘Voor archeologen in de volgende eeuw’: werkstukjes in de grond bij Stadsmarkeringen

  • Door: auteur onbekend
  • In: Groninger Gezinsbode
  • Plaats en datum van uitgave: Groningen 14-12-1990

Verhalen, tekeningen en gedichten begraven die over vijftig jaar of zoiets weer worden opgegraven. Met dit spannende gegeven doen schoolkinderen mee aan het project stadsmarkeringen. Kinderen uit de hoogste drie groepen van de tien basisscholen die het dichtst bij de markeringen zitten gaan bij iedere stadsmarkering een luchtdichte koker met hun werkstukjes begraven.

Het idee om de kokers te begraven is afkomstig van Elze ter Harkel, directeur van de openbare basisschool Ketelbinkie in Lewenborg. ‘Frank Mohr, een van de organisatoren van het project stadsmarkeringen, wilde er niet alleen een project voor Bobo’s van maken. Ook de kinderen uit Groningen wilde hij er bij betrekken. Ik heb toen dit idee ingestuurd en het is meteen overgenomen’.
De scholen die meedoen zijn Ketelbinkie, de Wegwijzer, de Borgmanschool, de Boerhaaveschool, de Brederode school, De Driebond, de GSV, de Albert Schweitzerschool, de Theo Thijsseschool en de M.L. Kingschool.

Ontvangst
Inmiddels hebben uit iedere school zes leerlingen al een ontvangst bij wethouder Ypke Gietema op het stadhuis gehad die de kinderen het een en ander heeft verteld over de stadsmarkeringen. Hij heeft ze ook nog een rondrit per bus langs markeringen beloofd. ‘ Het is nog wel moeilijk om aan de kinderen uit te leggen wat nou precies de bedoeling is van die stadsmarkeringen. Ze snappen in ieder geval wel dat het idee van stadspoorten hiermee in ere wordt hersteld’, aldus Ter Harkel.
Marleen Groenier, Sabastiaan Angelovski, Sanjou Wiegers, Sonja Brakema en Marjoleine van Schaik, leerlingen van Ketelbinkie, hebben allemaal al een stukje gemaakt om in de koker bij de stadsmarkering van William Forsythe bij Lewenborg te begraven. In hun stukjes beschrijven de kinderen hoe ze nu leven, hoe ze er nu uitzien en hoe ze denken dat de wereld er over vijftig à zestig jaar uit zal zien. Sommigen hebben er pasfotootjes van zichzelf bijgeplakt. Bij de toekomst denkt Sebastiaan vooral aan het Huis van de Toekomst dat hij op televisie heeft gezien. ‘Zo’n huis met allerlei nieuwe technische snufjes’.

Hondje
Het idee dat ze iets begraven dat rond het midden van de volgende eeuw wordt opgegraven, spreekt ze wel aan. ‘O ja, ik weet dan vast nog wel dat ik nu die koker heb begraven. Maar wie weet graaft een hondje hem ook wel eerder op. Het is in ieder geval leuk als ik tegen mijn kleinkinderen kan zeggen ‘Kijk, dit heeft Oma gemaakt’, stelt Marjolein. ‘Er is nu ook een meneer die voorwerpen uit de grond haalt, een archeoloog. Misschien vindt hij in de toekomst onze kokers ook wel’, verwacht Sonja.
Over de stadsmarkering bij hun in de buurt zijn de kinderen wel redelijk tevreden. ‘Ik vraag me alleen af of die kromme bomen wel zo handig zijn als het bos straks klaar is’, zegt Marleen. ‘Ik vind deze markering wel mooi’, aldus Marjolein. ‘Er zijn ook van die hypermoderne kunstwerken bij, maar die vind ik niet mooi’. ‘Nu hangen er nog kabels aan om ze krom te trekken’, zegt Sonja. ‘Dat vind ik wel een raar gezicht’.

Boten
Wat kunstenaar Forsythe precies met zijn werk wil zeggen, kunnen de kinderen niet een, twee, drie duidelijk maken. ‘Heet heeft ook iets te maken met hoe ze vroeger boten maakten’, weet Sebastiaan. ‘Daarvoor trokken ze toen ook bomen krom’.
Ter Harkel merkt op dat de kinderen alleen verhalen en tekeningen in de koker hebben gedaan. Er is nog ruimte om ook voorwerpen uit deze tijd voor het nageslacht te bewaren. Als voorbeeld laten de kinderen een hedendaags speelgoedje zien. Het betreft een blikken armbandje dat je in rechte stand tegen je pols aanslaat en zich met een tik om je pols kromt.
Op school is ook op andere manieren aandacht besteed aan het 905-jarig bestaan van de stad Groningen. ‘We hebben een film gehad over Groningen vroeger. En er is het een en ander verteld over Bommen Berend en over de geschiedenis van de stad’.

Lees meer

logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer