Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

Een draaiende vulpen in Beijum

  • Door: Henriette Kindt
  • In: De Agenda (1988-1989) nr. 13
  • Plaats en datum van uitgave: Groningen

Carolien Feldbrugge (1958) maakte in 1984 de Pelikan 140 voor de Kleihornschool in Beijum. De kunstopdracht is gerealiseerd in het kader van de percentageregeling voor schoolgebouwen. De gemeente Groningen kent sinds 1971 deze regeling waar bij de nieuwbouw van scholen een percentage van de kale bouwkosten besteed wordt aan beeldende kunst. Bij de bouw van de wijk Beijum is op deze manier bij verschillende scholen kunst aangebracht. De Kleihornschool viert samen met het buurtcentrum op 23 april al weer haar eerste lustrum. De vulpen van Carolien Feldbrugge is in totaal tien meter hoog en is gemaakt van polyester, gemoffeld staal, ijzer en hout. Het kunstwerk steekt boven zijn omgeving uit en signaleert al van verre welke activiteiten hier gaande moeten zijn.

De vulpen - drie meter hoog - draait en functioneert ook als windwijzer. Feldbrugge heeft vooral gezocht naar een herkenningselement voor de kinderen in de buurt. Tegenwoordig is er immers geen muur of hek meer om de school te herkennen en Beijum blinkt nog steeds niet uit door overzichtelijkheid. De kleintjes bijvoorbeeld die voor het eerst aan de vertrouwde hand naar school gaan weten nu duidelijk waar zij moeten zijn en kunnen daar naar toe leven. Het hoofd van de school zegt dat ook voor anderen de vulpen als herkenningselement goed functioneert.

Bijzonder aan deze kunstopdracht is de onderwerpkeuze. Meestal vervalt men, wanneer het om een lagere school gaat, in een cliché, zoals een lief beestje of een gezellig bloemetje. De onderwerpkeuze en uitvoering zijn typisch voor Carolien Feldbrugge. In het toegepaste kunst tijdschrift Bijvoorbeeld wordt ze het enfant terrible van de Groninger kunst genoemd. 1) Haar werk hangt duidelijk tussen de beeldende kunst en de toegepaste kunst in en koketteert daar mee. Op de vorige Noordkunst-tentoonstelling in de Martinihal was een object van haar te zien waar men ook op kon zitten: de Ambassador De Luxe. Het gecapitonneerde object, toegerust met een gemakkelijk plankje voor een drankje en een voetensteun, dwong de argeloze tentoonstellingsbezoeker in een nare schuine stand die niets met comfort te maken had. De kunstenares maakte vervolgens een foto van degene die had plaatsgenomen.

Toch is Feldbrugge niet alleen simpel met humor bezig. Zij ziet haar werk als vrij streng conceptueel, wat je aan het resultaat niet direct afziet. Zij noemt een aantal klassieke namen in de moderne kunst waar zij affiniteit mee heeft: Magritte, Duchamp, Warhol en Oldenburg. Van belang is voor haar dat je moet werken met middelen die een idee direct weergeven, dus geen nagemaakte materialen, zoals een krant van keramiek. Ook streeft zij naar het gebruik van materialen die niet beladen zijn, bijvoorbeeld Gamma-artikelen. De Nachtwacht, nageborduurd op een kussen, is voor haar veelzeggend. Burgerlijkheid wordt vaker door haar verwerkt in een kunstwerk. Haar Doe-Het-Zelf Etiquette behang is daar een voorbeeld van. Keurige damesbeentjes in de correcte houding zijn verkrijgbaar in een bouwpakketje. Feldbrugge gebruikt meubilair als medium, zoals een schilder werkt met verf. Werk van haar was vorig jaar te zien op de Salon Der Debutanten in Ponypark Slagharen, in Galerie Detail bij Visie Op Vazen en op de tentoonstelling Opleiding In Beeld van Academie Minerva.

Dit jaar zal zij onder meer deelnemen aan een tentoonstelling in de Gele Rijder in Arnhem onder het thema auto's, met haar Dafje Met Koningin Beatrix. Het forse object van plaatstaal is beschilderd met een anamorfose en is demontabel. Feldbrugge noemt dit typisch een bouwpakketje voor de man.

1) Carolien Feldbrugge, Gerard Lakke, Bijvoorbeeld, 19e jrg. nr 4, 1988

Lees meer

logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer