Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

Evenwicht van Jef Depassé

  • Door: Henriette Kindt
  • In: De Agenda (1988-1989) nr. 10
  • Plaats en datum van uitgave: Groningen

Perfect gesitueerd staat het eikenhouten beeld van de Groninger beeldhouwer Jef Depassé (1943) in de bloementuin van het Stadspark. Nu eens geen rijen fietsen, verkeersborden, graffity of verwaarloosde beplanting die het beeld slecht zichtbaar maken.

Wat natuur betreft is dit een van de mooiste plekjes van de stad Groningen. 's Winters is de plek mooi door de verschillende bruine tinten van aarde en half vergaan, plantaardig materiaal. Maar vooral in de lente en zomer is deze tuin schitterend. Nu in februari begint het verlangen naar de lente immers weer.

Het beeld staat vaak omringd door rode adderwortel en heeft een wisselende achtergrond van schitterende bereklauwen tot verder weg een gemengd ingezaaid bed met veldbloemen, blauwe korenbloemen, vuurrode klaprozen, gele teunisbloemen en nog veel meer. De bloementuin is een verrukking, ook voor de mensen met een eigen, ruime tuin, want waar zie je zulke grote bedden met bijvoorbeeld groene vrouwenmantel, witte tabaksplanten, gele toortsen en paars-blauw longkruid. Vlakbij bevindt zich de kruidentuin waar je slenterend over het kronkelende houtsnipperpad het ene keukenkruid na het andere herkent, waar de verschillende muntsoorten nauwelijk zijn in te tomen en waar ook heksenkruiden staan als bilsekruid en doornappel.

Omdat Jef Depassé vaak wandelt op deze heerlijke plek heeft hij al jaren geleden het initiatief genomen om er een beeld te plaatsen. Het moest uiteraard iets zijn, dat zich op een natuurlijke wijze voegde in de omgeving. Het beeld Evenwicht is drie meter hoog en is gemaakt uit de stam van een 245-jarige eikeboom, die moest sneuvelen voor de aanleg van de zuidelijke ringweg bij het Sterrebos.

Opgebouwd uit drie delen, die zich in evenwicht bevinden maakt het beeld een robuuste indruk. De vormgeving is beïnvloed door de groeiwijze van de boom. De beeldhouwer heeft de loop van het materiaal gevolgd, uitstulpingen en knoesten bepaalden mede het aanzicht. Aan de voor- en achterzijde bevinden zich een herkenbare vrouwenfiguur en een mannenfiguur. Met een arm houden zij de stam vast of lijken het uitstekende deel te ondersteunen, aldus het evenwicht symboliserend. De sculptuur heeft duidelijk een voor- en achterkant. De figuren zijn realistisch weergegeven en glad afgewerkt. De verdere vormen van de sculptuur zijn afwisselend glad of zichtbaar met de guts afgewerkt. Door de stam in drieën te delen en vervolgens aan een lang stuk twee kleinere bevestigen, is een fors volume ontstaan. Het hout is hier en daar groen uitgeslagen.

Hoewel het hout geïmpregneerd is, wordt de vergankelijkheid zichtbaar. Het beeld staat er al sinds 1977. De kunstenaar vindt deze vergankelijkheid geen enkel probleem. Hij signaleerde zelfs al de groei van een vlier boven in het beeld en desgevraagd schat hij dat het werk met een drie a vier jaar zou zijn vergaan. "Kunst mag net zo vergankelijk zijn als bloemen en planten" vindt hij.

Jef Depassé heeft veel beelden in opdracht gemaakt. Vaak gaat het om mensenfiguren die enigszins gestyleerd zijn, variërend tot een bijvoorbeeld geabstraheerde vorm van een hoofd. Zijn keuze voor de plek in het Stadspark is te verklaren uit zijn liefde voor de natuur en zijn achtergrond als tuinarchitect. Regelmatig heeft hij bij een opdracht ook adviezen gegeven voor de omgeving. De laatste tijd werkt hij samen met een hoveniersbedrijf in het westen van het land aan tuinen, waarbij zijn bijdrage dan een klein beeld is.

Evenwicht in de bloementuin van het Stadspark is indertijd tot stand gekomen in het kader van de Beeldende Kunstenaars Regeling, die in juli 1987 afgeschaft is. Nog even en we kunnen weer genieten van een beeld dat staat in een weelde van bloemen. Vooral tegen de avond is het er heerlijk toeven.

Lees meer

logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer