Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

Verbeeld verleden: Kunst in de Folkingestraat

  • Door: Els van den Berg
  • In: In beeld gebracht
  • Plaats en datum van uitgave: Groningen, 1998

Gert Sennema

Omdat de Folkingestraat zich al kenmerkte door een levendig uiterlijk, hebben de kunstenaars met hun kunstwerken kleine ingrepen gedaan in de bestaande situatie van de straat. Kunstwerken die de voorbijganger als het ware terloops opmerkt. Beginnend aan de kant van het Zuiderdiep valt als eerste in de reeks, aan de linkerkant van de Folkingestraat (nummer 67), een kunstwerk van de Groninger kunstenaar Gert Sennema (Grijpskerk, 1962) te ontdekken.

Sennema is beeldhouwer in hart en nieren. Als geen ander weet hij zijn materiaal te manipuleren of uit te buiten. Voor de tentoonstelling Lyrisch Schetsboek (1994) maakte hij een houten schaap - bijna niet te onderscheiden van een opgezet schaap - die hij op een platte schuit in het Verbindingskanaal (foto p.4) zette, alsof het verdwaald was. Met dit beeld, dat nogal wat hilariteit ondervond (het werd twee keer ontvreemd), verwees Sennema naar de relatie die de stad heeft met het platteland en onze gecultiveerde omgang met dieren. Voor de tentoonstelling De Waagstraat (1995) maakte hij drie kraaien van hout die hun zwarte 'verenpak' te danken hadden aan een verbrandingsproces. Hij plaatste ze op het dak van het toen onlangs geopende Waagstraatcomplex, alsof ze daar even waren neergestreken.

De kunstenaar speelt vaker met een vooropgezette toevalligheid. Zoals het geval is bij zijn kunstwerk Portaal dat hij speciaal ontwierp voor de Folkingestraat. In een blinde muur plaatste hij een deur met daarvoor een hardstenen stoepje. Op het eerste gezicht niets ongewoons. Bij nadere beschouwing verraadt deze klassieke houten deur een bijzondere gloed die alleen van brons kan zijn. Sennema heeft deze bronzen deur van een patina voorzien waardoor deze enigszins gelijkenis vertoont met hout. Deze ontoegankelijke deur symbolseert voor de kunstenaar het verleden, de geschiedenissen en de gebeurtenissen in de Folkingestraat die niet meer naverteld kunnen worden.

Een deel uit het gedicht Als de Woestijnreis nieuw begint van Marten van der Zwaag, verwoordt de afschuwwekkende betekenis van Sennema 's kunstwerk. Van der Zwaag, die destijds werkzaam was in de Folkingestraat, wilde met dit gedicht een impressie van de voormalige joodse wijk geven na de liquidatie van de joodse gemeenschap door de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog.

"Ik zou met man en macht de vrijheid vieren, maar 't feest schuilt achter een gebroken raam en achter deuren met een reeks van kieren; achter het verdriet van een verloren naam."

Lees meer

  • Portaal, Straatmagazine De Riepe, Groningen, juni 2011
logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer