Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

Architectuur Kunst
vergroot

afdrukken Hoofdstation NS

Architectuur

terug naar Hoofdstation NS

toon vergroting Hoofdstation NS
toon vergroting Hoofdstation NS
toon vergroting Hoofdstation NS

OPDRACHTEN 8-12 JAAR

Binnen – zelfstandig & individueel

Dit station is niet het eerste treinstation van Groningen. De allereerste werd in 1866 gebouwd en was van hout. Als je wilt weten hoe dat gebouw eruit zag, kan je op de site van het Utrechts archief kijken. In 1872 werd het eerste stationsgebouw uitgebreid met een tweede gebouw. Dat stond al op de plek waar het station nu staat. En de stationschef, die woonde op het stationsplein. In 1893 is het station gebouwd dat er nu nog steeds staat. In 1896 werd het voor het eerst in gebruik genomen.

Toen op 30 mei 1866 het eerste station van Groningen werd geopend, reden er nog maar weinig treinen. Zo kon je toen vanaf Groningen enkel met de trein naar Leeuwarden. Via Leeuwarden kon je weer naar Harlingen en vanaf Harlingen kon je met de boot en de trein naar Amsterdam. In totaal duurde deze reis van Groningen naar Amsterdam tien uur. Kijk eens op de site van de Nederlandse Spoorwegen en vertel: hoe lang duurt de reis van Groningen naar Amsterdam tegenwoordig? Waar gaat die langs? En hoe lang duurt de reis van Groningen naar Harlingen nu? Die was vroeger vast ook een stuk minder snel. Kijk maar eens op binnenbuitenpost.nl en vertel: hoe lang duurde de reis van Groningen naar Harlingen in 1866?

Overigens duurde het niet lang voordat je vanuit Groningen naar meer bestemmingen kon reizen: vanaf 1868 reed er ook een trein via Winschoten naar Nieuweschans, in 1870 kwam daar een trein naar Zwolle bij en toen in 1876 de brug over de Duitse rivier de Eems klaar was, kon je vanaf Groningen zelfs rechtstreeks met de trein naar Duitsland.

Tip – zelfstandig & individueel

Wat een station is voor een trein, dat is een bushalte voor de bus; het is de plek waar je in, uit of over kunt stappen. In de binnenstad van Groningen zijn twee wel heel bijzondere bushaltes te vinden. Zoek op staatingroningen.nl op ‘bus-stops’, dan zie je ze alle twee. De ene bushalte heeft een hart. Dat hart verwijst naar het hart van de stad, want dat is waar je naartoe rijdt als je hier in de bus stapt. De andere bushalte heeft een paar longen. Die longen verwijzen naar de frisse lucht van de buitenwijken, want dat is waar je naartoe zou kunnen rijden als je hier in de bus stapt.

Stel je voor dat je zo’n soort bushalte zou mogen maken voor de bus die naar jouw huis rijdt. Welke vorm zou je er dan op plaatsen? En waar zou die vorm dan naar verwijzen?



Buiten – onder begeleiding & in tweetallen

Daar sta je dan, bij het Centraal Station van Groningen. Het is niet zomaar een station. Niet alleen is het heel oud, het is ook de perfecte plek om op je trein te wachten, want er is zo veel te zien. Je kunt hier uren rondlopen en elke minuut een nieuw detail tegenkomen: bijzondere tegels, muurschilderingen of beelden. Vorm tweetallen en ga met z’n tweetjes op zoek naar het meest bijzondere detail aan de binnen- of buitenkant van het oude stationsgebouw. Heb je het gevonden? Leg het dan vast door er een tekening of foto van te maken. Als alle tweetallen klaar zijn, zoeken jullie elkaar weer op en laten jullie elkaar zien wat jullie meest bijzondere detail is. Natuurlijk vertel je ook even waarom dat zo is.

Tip – zelfstandig & individueel

Loop nu van het station naar het Stadsbalkon, dat is het zwevende plein voor het station. Daar op het Stadsbalkon staat het Peerd van Ome Loeks. De NS vindt het leuk dat het Peerd van Ome Loeks hier staat, maar zij vindt het ook belangrijk dat het zo staat dat de man naar het water kijkt en het paard naar het station. Waarom zou de NS het zo belangrijk hebben gevonden dat het beeld precies zo – en niet andersom – voor het station staat?

logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer