Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

Andere kunstwerken van Anne Dekking-van Haeften

Leven en dood

Crematoriumlaan 6

Ot en Sien

Adriaan van Ostadestraat 2

Tasten

Westersingel 34

afdrukken Zonder titel (4 delen)

Kunst
toon vergroting Zonder titel (4 delen)
toon vergroting Zonder titel (4 delen)
toon vergroting Zonder titel (4 delen)

Vier ‘draadfiguren’ van koper - een groepje herten, een slak, een kip en een paard bij een boom - zijn aangebracht op het dak en in de gevel van een schoolgebouw. De fragiele draadfiguren vormen een groot contrast met het andere, kolossale beeld van deze kunstenares dat ook bij deze school staat: ‘Nog bij moeder’.

Anne Dekking-van Haeften begon haar carrière als kunstenares omstreeks 1925 met het tekenen van portretten. Later stapte ze over op het boetseren van menselijke beeltenissen en het vervaardigen van beeldhouwwerken. Om goed te leren beeldhouwen verbleef de kunstenares in 1952-1953 in Parijs en nam les bij de beroemde beeldhouwer Karl Longuet. Vanaf 1956 kwamen de grote opdrachten voor beelden. Enkele van haar meest bekende werken zijn ‘Vrouw van Lot’, ‘Nog bij moeder’ en ‘De Formule’, allen geplaatst in de stad Groningen, en het oorlogsmonument in Delfzijl.

Kenmerken

Gerelateerde Objecten

Afbeelding Ot en Sien

Ot en Sien

Adriaan van Ostadestraat 2 | vrijstaande sculptuur

Kunst
logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer