Platform GRAS CBK presenteren

STAAT IN GRONINGEN

Kunst en architectuur in Stad

vergroot

afdrukken Stadsmarkering S01 Gate Tower Clio

Kunst
toon vergroting Stadsmarkering S01 Gate Tower Clio
toon vergroting Stadsmarkering S01 Gate Tower Clio

Vlak bij de oudste toegangsweg vanuit het zuiden tot de stad Groningen staat de elektriciteitsmast met daarop zeven metalen ‘vlammen’, die de cyclus van de week vormen. Op de eerste dag van de week wordt een vlam aangelicht en elke dag komt er een bij. Op de mast licht ’s avonds om twintig minuten voor elf het getal 10.40 op. Dit is een verwijzing naar het jaar 1040 waarin de stad Groningen voor het eerst in een akte genoemd wordt. Ook uit andere elementen blijkt dat Kurt W. Forster gekozen heeft voor een historische benadering en dat was ook de bedoeling van masterplanner Libeskind, die aan de locatie van deze stadsmarkering de naam van Clio, de muze der geschiedenis, verbond.

De vlamvormen – in het oorspronkelijke ontwerp waren het op gas brandende vlammen – refereren aan de gasbodemschat van Groningen. De plaatsing van de stadsmarkering op een eiland in het water weerspiegelt het typisch Nederlandse contrast tussen aarde en water, en verwijst naar de strijd die de mensen in het Groninger vlakke land voerden tegen overstromingen door de zee, in een tijd dat er nog geen dijken waren.

Rijdend over de A28 is de mast al van verre zichtbaar. Voor de talloze forensen die dagelijks deze ‘stadspoort’ passeren, worden ruimte en tijd gemarkeerd. Men rijdt de stad binnen, men rijdt de stad uit – en al weer bijna is er een dag voorbij.

Het werk maakt deel uit van het project Stadsmarkeringen, The Books of Groningen, marking the city boundaries.

Kenmerken

Realisatie

  • De architect Daniel Libeskind ontwierp een masterplan voor negen stadsmarkeringen bij de belangrijkste toegangswegen van Groningen. Een tiende teken projecteerde hij op het Martinikerkhof. Aan elke stadsmarkering verbond Libeskind een letter uit de naam CRUONINGA en zes parameters; daarmee gaf hij aan de tien ontwerpers als het ware de ingrediënten om de entree van de stad op eigentijdse wijze te markeren.

    De Amerikaans kunst- en architectuurhistoricus Kurt Forster werd gevraagd een ontwerp te maken voor de stadsmarkering S1. De zes parameters die hij meekreeg waren:
    ‘C:History/narration/10am/Light Red/school/Clio’.

Gerelateerde Objecten

Afbeelding Stadsmarkering S02 Book R

Stadsmarkering S02 Book R

Paterswoldseweg | vrijstaande sculptuur

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S03 A Walk along the Border

Stadsmarkering S03 A Walk along the Border

Rozenburglaan | vrijstaande sculptuur

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S04  Polyhymnia

Stadsmarkering S04 Polyhymnia

Friesestraatweg | vrijstaande sculptuur

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S05

Stadsmarkering S05

Sprikkenburg | vrijstaande sculptuur

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S06 Bruchstück für Luigi Nono

Stadsmarkering S06 Bruchstück für Luigi Nono

Wolddijk | vrijstaande sculptuur

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S07

Stadsmarkering S07

Noorddijkerweg | landart

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S09 Architektron Urania

Stadsmarkering S09 Architektron Urania

Duinkerkenstraat kruising Antwerpenstraat | vrijstaande sculptuur

Kunst
Afbeelding Stadsmarkering S10

Stadsmarkering S10

Martinikerkhof | vrijstaande sculptuur

Kunst
logo logo logo

Platform GRAS en het CBK Groningen bieden u deze website aan. Met dank aan de Gemeente Groningen.
Colofon | Proclaimer